John Irving - Pravidla Moštárny

pátek 9. května 2014

Když jsem se učila na maturitu (3 roky zpět a hned bych maturovala znovu místo státnicování), hrozně mě bavilo číst knihy a pak i dělat ty otázky, což bylo super, protože jsem se to pak nemusela skoro učit :) stačilo přečíst a jestli jsem se na češtinu učila 5 dní (to bylo ještě v době, kdy jsem mohla mít i těžší úroveň - takže 30 knížek) je to hodně. Proto bych chtěla podobným stylem, kterým jsem si potom popisovala knížku, psát o přečtených knížkách. Mám takové dilema - mohla bych tím někomu pomoct s vypracováváním takových otázek, na druhou stranu nechci spoilerovat - takže pokud nechcete vědět jak knížka dopadne, nečtěte posledních pár odstavců (cca 2 :D)



Včera jsem dočetla Pravidla moštárny, a je to jedna z těch knížek, které musíte nechat uležet. Anna Karenina se mi po dočtení taky moc nelíbila - nebo ne nelíbila, ale prostě jsem byla ráda že už to mám za sebou, a až s odstupem času mi došlo, že ta kniha má své hodnoty a je nádherná. Pravidla Moštárny mě úplně nepřipoutaly k židli, že bych je přečetla jedním dechem, ale líbily se mi. Možná bych si psaní o knížce měla nechat právě až mi trochu odleží, ale později už nebude čas a myslím si že lepší alespoň něco nežli nic. Film jsem zatím neviděla, ale prý je krásný, takže si ho možná večer pustím :)


Příběh se odehrává hlavně v meziválečném období v USA. Dotýká se i první světové války (ve které byl Dr. Larch) i druhé světové války (kam se vydává Wally), avšak není z válečného prostředí. Příběh popisuje život sirotka Homera Welse, který se narodil v sirotčinci v St. Clouds a jeho život zde. Několik rodin se ho pokusilo adoptovat, avšak u žádné nevydržel a vždy se vrátil zpět do sirotčince. V průběhu dospívání si začíná uvědomovat, že Dr. Larch v nemocnici nedělá pouze "boží dílo", což znamená, že rodí děti, které pak v sirotčinci zůstávají. Pomáhá i ženám, které potřebují potrat, ačkoliv je to v té době zakázané. Postupem času mu dokonce začíná v nemocnici pomáhat, aby byl takzvaně užitečný. Začíná si i románek s Melony (jejíž jméno mělo být Melody, ale kvůli chybě při zapisování jména se jmenuje Melony), která má stejný osud jako Homer - nikdo ji neadoptoval. Nyní jsou oba příliš staří na to, aby je někdo adoptoval. S Dr. Larchem jsou pro sebe jako syn s otcem, avšak trvá jim, než jsou schopni si to nahlas povědět.
Roku 193- přijíždí do St. Clouds krásný pár. Candy a Wally, děti si myslí, že přijeli někoho adoptovat, avšak Candy přijela do St Clouds z jiného důvodu. Je to zrovna ve chvíli, kdy si Homer uvědomuje, že plod je živý a odmítá se stát potratářem. Není proti tomu, ale sám to dělat nechce. Dr. Larch Candy pomůže, avšak pár, který je ve stejném věku jako Homer si Homera oblíbí, a vezme jej s sebou do Ocean View, kde Wallyho rodina vlastní sad. Homer se od prvního pohledu do Candy zamiluje. Pár dní na to opouští St. Clouds i Melony, aby Homera našla, protože porušil slib,  že dokud v sirotčinci zůstane jeden z nich, zůstane i druhý.
V Ocean View začíná Homer pomáhat v moštárně, a nahrazuje Wallyho matce syna, když je Wally ve škole. Během druhé světové války se Wally rozhodne, že se nechá narukovat a stane se letcem. Homer zůstává v moštárně, protože pozměněním několika zápisů v Homerově složce, mu vymyslí Dr. Larch srdeční vadu, která ho údajně omezuje. Wally je však sestřelen a přes rok o něm nikdo neví. V té době se Homer sbližuje s Candy, a Candy zjišťuje, že je s Homerem těhotná. Odjíždějí spolu do St. Clouds, aby zde Candy porodila, a když se vrátí, svého chlapečka Angela (pojmenovaného po sestře Angele), vydávají za adoptovaného. Život běží dál, a přichází zpráva, že Wally je na živu. Je však od pasu dolů postižený. Když se vrátí, bere si Candy za ženu.
Dr. Larch je s léty starší a snaží se přesvědčit Homera, aby jej nahradil v jeho práci v St. Clouds, Homer to však stále odmítá a zůstává raději v Ocean View. Když je Angeovi 15 let, objevuje se ve městě Melony. Ihned v Angelovi vidí jeho otce a zbylé rysy nachází u Candy. Je však zklamána Homerem (že podvedl přítele s jeho dívkou a tají svého vlastního syna před ním samotným), a odchází. Candy s Homerem se rozhodnou, že na konci sklizně Wallymu i Angelovi vše řeknou. Přijíždějí černí česáči, a Angel se zamiluje do dcery jednoho z nich - Rose. Rose má malou holčičku a Wally se od ní dozvídá, že je znovu těhotná, ale dítě nechce, protože jej čeká s vlastním otcem. Homer se rozhodne poslat ji do St. Clouds, když tam ale volá, dozvídá se, že Dr. Larch zemřel. Velice se jej to dotkne, ale nakonec se rozhodne potrat provést sám. Rose je nabídnuto, aby u nich zůstala, ale jednoho dne beze stopy zmizí, ještě předtím však stihne smrtelně bodnout svého otce.
Homer se nakonec rozhodne - vrátí se do St. Clouds jako nástupce Dr. Larche. Vrací se však pod jiným jménem - Fuzzy Stone, (jméno sirotka, který v sirotčinci zemřel - avšak Dr. Larch si vypůjčil jeho jméno a během let z něj udělal doktora).

3 komentáře:

  1. Já už se tak moc těším, až odmaturuji a budu moc číst krásné knížky a né povinou četbu.. :D :)

    PS: Moc ráda bych tě pozvala na svojí první giveaway!:)
    http://lovies47.blogspot.cz/2014/06/giveaway-01.html

    OdpovědětVymazat
  2. Na střední jsem velmi ráda četla, a četla jsem hodně, ale v poslední době mi mám na čtení čím dál méně času.

    OdpovědětVymazat
  3. ja som videla film ten bol super!

    Inak pozyvam na letnu DERMACOL giveaway, tu: http://biancaprincipessa.blogspot.sk/2014/07/letna-giveaway.html

    OdpovědětVymazat

Dĕkuji mockrát za návštĕvu a komentář :*

 
template design by Studio Mommy (© copyright 2015)